DISTRIBUTIE

Wie al weleens heeft gehoord van een distributie, krijgt er vaak al meteen buikpijn van. ‘Oh, dat heb ik weleens gehoord. Dat gaat veel geld kosten toch?!’ is een veel gemaakte uitspraak. Gelukkig hoeft dit niet het geval te zijn (verschilt per auto) en onthoud goed dat als de distributieriem niet vervangen wordt en deze kapot gaat, je veel meer geld uit moet geven. Lees maar verder:

  • Distributieriem of ketting?

    Als eerste is het van belang om te weten of uw auto een distributieriem of ketting heeft. Als u dit niet zeker weet, kunnen wij dit voor u uitzoeken d.m.v. het kenteken.

  • Distributieriem

    Bij een onderhoudsbeurt kijken wij altijd wanneer uw distributieriem voor het laatst vervangen is en wanneer het zou moeten gebeuren. De fabrikant schrijft namelijk per model auto voor wanneer de distributieriem vervangen moet worden. Sommige modellen moeten bijvoorbeeld iedere 120.000 km of iedere 10 jaar vervangen worden, terwijl andere modellen iedere 5 jaar vervangen moeten worden.

    Vanaf de buitenkant kun je de distributieriem niet zien zitten. Deze zit achter een kap waar de riem beschermd wordt tegen vuil. Als je deze kap verwijdert kun je nog niet goed zien wat de status is van de riem. Daarom hebben de fabrikanten deze afstanden en jaartallen vastgelegd, zodat zij de garantie durven geven dat de riem minimaal die tijd goed blijft.

  • Distributieketting

    Heeft uw auto een distributieketting, dan wordt hier vanuit de fabrikant geen vervangingsinterval voor gegeven. Dit betekent dat de ketting een autoleven lang mee moet kunnen gaan, mits de omstandigheden goed zijn. Het kan dus zijn dat er op een gegeven moment wat rek op de ketting komt, waardoor er foutcodes in de computer komen. Ook kan het zijn dat er een tikkend geluid ontstaat doordat er te lang met te weinig olie is gereden. Door deze omstandigheden kan het zijn dat de ketting vervangen moet worden en zelfs kan breken. Dit laatste moet u proberen te voorkomen. Lees verder:

  • Distributie niet vervangen?

    Als de riem of ketting niet tijdig wordt vervangen kan het zijn dat deze breekt. De riem of ketting verbindt de krukas en nokkenas met elkaar en zorgt ervoor dat de motor kan lopen. Door de enorme snelheid staat de motor dus niet meteen stil als de riem of ketting kapot gaat. Deze draait nog enkele tellen door, waardoor de zuigers en kleppen in de motor nog verder bewegen maar dit keer zonder de juiste timing. De kans dat de zuigers en kleppen elkaar hebben geraakt is erg groot. Op dit moment is de schade waarschijnlijk zo groot dat er een nieuwe motor in de auto gelegd moet worden of dat er revisie plaats moet vinden. In beide gevallen kost dit vele malen meer dan het tijdig vervangen van de riem of ketting (ketting dus alleen bij vermoeden van slechte ketting: tikken of foutcode).

  • Distributieriem en waterpomp

    Vaak vallen de distributieriem en waterpomp in een zin, maar waarom is dat de ene keer wel en de andere keer niet? De waterpomp zorgt ervoor dat de koelvloeistof door het systeem gepompt wordt. De waterpomp draait echter niet uit zichzelf, maar wordt door de motor aangedreven. Sommige waterpompen kun je vervangen zonder dat de distributieriem daarvoor lost hoeft. Echter zijn er veel waterpompen welke alleen vervangen kunnen worden als de distributieriem eraf gaat. Aangezien je een distributieriem geen twee keer kunt gebruiken en het een kostbare reparatie is, kiest men ervoor om dan ook meteen de waterpomp te vervangen. De ervaring leert ook dat de waterpomp meestal rond dezelfde periode lek raakt. Daarom is het zonde van het geld om de waterpomp niet direct mee te vervangen.

  • Multiriem

    Als u de motorkap opent en een riem ziet zitten, dan is dit de multiriem.  De multiriem, ook wel V-riem of multi-V riem genoemd, drijft niet de motor aan (dat is de distributie). De multiriem drijft bijvoorbeeld de airco of de dynamo aan. Het kan ook zijn dat er meerdere riemen zijn voor verschillende onderdelen. Als deze riemen kapot gaan heeft dat niet dezelfde gevolgen als wanneer de distributieriem kapot gaat. Echter is het wel verstandig om zo snel mogelijk  naar de garage te gaan, of nog beter: om het te voorkomen. Aan deze riemen kunnen we wel goed zien of ze aan vervanging toe zijn. De riemen krijgen droogtescheurtjes. Bij het vervangen van de distributie zullen wij dan ook vaak de multiriemen vervangen.

© Garagevanriel 2020